هم‌افزایی‌ فعالین کسب‌وکار و فناوری در شریف؛ در کافه کسب‌وکار چه گذشت؟

در هفته‌ای که گذشت در دانشگاه صنعتی شریف رویداد ویژه‌ای با حضور فعالین کسب‌وکار و فناوری و رسانه با نام کافه کسب‌وکار برگزار شد. هدف از این رویداد هم‌افزایی‌ فعالین این حوزه و بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل روز کسب‌وکار به‌خصوص از دریچه آنلاین و کسب‌وکارهای فناوری محور بود. این رویداد به همت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف و صندوق توسعه فناوری دانشگاه و با دعوت از چهره‌های به نام این حوزه برگزار شد. با توجه به نقش مهم چنین رویدادهایی به‌خصوص از دید شبکه‌سازی و هم‌افزایی‌ و آگاهی از روندهای روز و همچنین دعوت از تیم بیزینس ترند به عنوان یکی از میهمانان این رویداد بر آن شدیم تا گزارشی از نکات و مباحث مربوطه جهت آگاهی مخاطبین بیزینس ترند و سایر فعالین این حوزه که موفق به حضور در این رویداد نشدند، تهیه کنیم.

در ابتدای مراسم و با اجرای میزبان مراسم خانم حبیبی دکتر شیری مؤسس خانه توانگری و روانشناس به نام روی سن آمد و از توهم کارآفرینی گفت، از مشکل منابع انسانی در سازمان‌ها و تب MBA.

Business Cafe-Dr.Shiri

 دکتر شیری اعتقاد داشت که همه قرار نیست کارآفرین شوند. بعضی از افراد برای کارمندی ساخته شده‌اند و کارمندی خوب کمتر از کارآفرینی خوب نیست.دکتر شیری گفت که همه قرار نیست جلوه کنند. همه قرار نیست قدرت ریسک بالا داشته باشند. اضطراب در جامعه ما بسیار بالاست و اگر همه قرار باشد کارآفرین شوند دچار فروپاشی روانی می‌شوند. در آخرین شماره مجله کسب‌وکار هاروارد از بزرگ‌ترین مدیران در مورد بزرگ‌ترین ویژگی یک رهبر ایده‌آل پرسیده شده و اکثریت آن‌ها به خودشناسی اشاره کرده‌اند. پس یک مدیر یا کارآفرین خوب اول باید خودش را و توانایی‌هایش را بشناسد و بعد با آگاهی دست به این کار بزند.

دکتر شیری در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد که آی تی کسب‌وکارها را متحول خواهد کرد. عرصه روانشناسی عرصه بزرگ و دست نخورده‌ای برای متحول شدن توسط خدمات آی تی است. کسب‌وکار روانشناسی را روانشناسان بلد نیستند. تنها افق پیش روی آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی زدن کلینیک است ولی اگر قرار باشد همه کلینیک بزنند و صبح تا شب مریض ببینند به سرعت مغز آن‌ها دچار فروپاشی می‌شود. در حرفه‌های مانند روانشناسی و خدمات پزشکی مشکل قیمت‌گذاری در حوزه آی تی وجود دارد و در مورد قیمت‌گذاری خدمات آنلاین و اینترنتی کسی آموزش نمی‌دهد.

دکتر شیری در مورد جذب سرمایه نیز توضیحاتی را ارائه کرد. وی گفت که تیپ‌های روانی مشهود  بر اساس مدل ام بی تی آی  به دسته‌های سنتی، ادراکی، تجربه‌گرا، ایده‌آلیست تقسیم می‌شوند. در بین این مدل‌ها بیش‌ترین فراوانی سرمایه‌گذاران و انسان‌های موفق در بین تیپ‌های سنتی هستند. درحالی‌که بیش‌ترین استقبال از تیپ‌های ادراکی انجام می‌شود.پس  کارآفرینان برای جذب سرمایه‌گذار باید انسان‌هایی از جنس سنتی را متقاعد کنند که انسان‌هایی دقیق، منظم هستند و جزئیات برای آن‌ها مهم است. آن‌ها بسیار معتقد به نمونه و سمپل هستند و خیلی ریاضیات نمی‌دانند. اگر با منحنی و قیمت‌گذاری‌های ساده بتوانیم نشان دهیم که کسب‌وکار چطور است و آن‌ها را به باور درست برسانیم می‌توانیم آن‌ها را متقاعد کنیم.

از نظر آقای دکتر شیری دو ویژگی مشترک آدم‌های بزرگ صنعت و کارآفرینی عبارت‌اند از: تمرکز و پیوستگی

سپس آقای مهرانی مربی و فعال حوزه توسعه فردی روی سن آمد و در مورد روانشناسی و روانشناسی سازمانی و توانمندسازی و منتورشیپ برای افراد در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار حرف زد.

Business Cafe-Mehrani

آقای مهرانی توضیح داد که موقع‌هایی در پروسه کار و کسب‌وکار بوده که به مشکل برخورده‌اید ولی با مراجعه به یک آدم باتجربه توانسته‌اید آن مشکل را حل کنید. این انتقال تجربه و کمک برای شما قیمت ندارد. کوچک ولی بسیار گره‌گشا. ما در عرصه کسب‌وکار به این افراد نیاز داریم: کسانی که چند قدم از ما جلوتر هستند و می‌توانند تجربه‌ای را به ما منتقل کنند که کلیدی و راهگشاست. به این افراد منتور گفته می‌شود. منتورها تجربه خود را  به ما منتقل کرده و کمک می‌کنند ما آدم بهتری شویم و کسب‌وکار قوی تری داشته باشیم.

اما در راستای صحبت‌های دکتر شیری شاید هم گاهی اوقات نباید الکی به انسان‌ها پروبال داد و به آن‌ها گفت که تو می‌توانی و شخص با سر به طاق بخورد و پایین بیاید. وقتی این توهم شکل می‌گیرد آدم‌ها تعریفشان از خودشان دچار اشکال می‌شود. بنابراین نتیجه می‌گیرند که اصلاً آدم توانمندی نیستند. و مسئله دوم اینکه فرصت‌ها را با این جنس انگیزش غیرعلمی و نادرست خراب کرده‌ایم و آدم‌ها دچار ترسی می‌شوند که دیگر جرئت نمی‌کنند به فضای کسب‌وکار بازگردند. اینجا نقش منتورها بسیار پررنگ می‌شود. کلمه منتور هم با جو کارآفرینی موجود در کشور رشد کرد و تا اینجا اتفاق خوبی است. ولی سؤالی که پیش می‌آید این است که خود منتور کیست و چه الگویی را باید برای کارش پیش بگیرد. خود منتور هم باید از روشی نظام‌مند کارش را انجام دهد. افرادی که بسیار در کسب‌وکار تجربه دارند هم باید بدانند که روش درست انتقال این تجربه چیست. و اینجا خلأ وجود دارد چون آدم‌های باتجربه کم نیستند ولی در روش انتقال هنوز جای کار زیاد است و مسئله مهمی است. مثلاً اینکه منتور باید با قدرت پرسشگری انسان‌ها را هدایت کنند و لقمه آماده در دهان آن‌ها نگذارند. توانمندسازی یعنی ماهیگیری یاد دادن نه ماهی گرفتن برای افراد.او  با نشان دادن نوع نگاه به مسائل باید این کار را انجام دهد. اینکه چگونه ببینیم بهتر است. در کنار انتقال تجربه فنی و تجربه کسب‌وکار این اتفاق می‌افتد. در مورد کارآفرین شدن نیز تا فضای کار را تجربه نکنید و عضو یک تیم نباشید نمی‌توانید کارآفرین باشید. دومین نکته خودشناسی است. تا خودمان را خوب نشناسیم نیاز خود را نیز نمی‌توانیم بشناسیم. اینجا نقش منتور نیز مهم است و کمک می‌کند تا به خودشناسی برسیم.

بعد از صحبت‌های آقای مهرانی آقای نعمتی شهاب تحلیلگر کسب‌وکار با پاورپوینتی با عنوان «کسب‌وکار جای دیگری است» در مورد اهمیت و اشکال مدل کسب‌وکار برای صاحبین ایده ارائه داد.

Business Cafe-AliNemati

به عقیده وی کسب‌وکار مثل داستان یک زندگی است: تولد، رشد، بلوغ و مرگ. و هنر بزرگان عرصه کسب‌وکار به تعویق انداختن زمان مرگ است.

مهم‌ترین چیز در مدل کسب‌وکار ارزش پیشنهادی است. بسیاری از صاحبین کسب‌وکارهای آنلاین با دیدن درآمد سایت‌های پربیننده احساس می‌کنند مهم‌ترین منبع درآمد برای آن‌ها تبلیغات است. درحالی‌که تبلیغات باید آخرین منبع درامدی آن‌ها باشد. مدل‌های کسب‌وکار زیباتر و کاراتری از تبلیغات وجود دارد که اهمیت بیشتری دارند.

۵ مدل جدید کسب‌وکار در دنیا وجود دارد :

  • تجربه مشتری: اینکه شما پس از اینکه مشتری از خدماتتان استفاده کرد احساس کند تجربه‌ای مناسب را پشت سر گذاشته است.
  • پنجره واحد: همه چیز از یک دروازه واحد در دسترس قرار گیرد. (فروشگاه‌های اینترنتی مثل آمازون)
  • خدمات ارزش افزوده
  • بازی وار سازی یا Gamification :استفاده از کاربردها و مکانیزم‌های بازی در کسب‌وکار
  • بسته‌بندی یا Bundling: ترکیب کردن خدمات و محصولات مختلف و ایجاد یک بسته کامل از چیزهای مورد نیاز مشتری

بعد از این ارائه آقای مانی قاسمی نویسنده سابق نارنجی و مدیر سایت دیجیاتو به زبانی ساده و صمیمی از اعتماد در کسب‌وکار گفت. اهمیت اعتماد به خود، به دیگران، و به کار.

Business Cafe-ManiGhasemi

اعتماد به خود: باور اینکه شما می‌توانید کسب‌وکار را به موفقیت برسانید. اعتماد به خود  حتی تا مرحله داشتن اعتمادبه‌نفس کاذب! ولی همراه با گوش فرا دادن به پیشنهادها و انتقادها. مانند تجربه خود ایشان بعد از جدا شدن از سایت نارنجی و اینکه باتجربه کم ژورنالیستی ولی با اعتماد به خود توانستند دیجیاتو را راه‌اندازی کنند.

اعتماد به دیگران:در کسب‌وکار مجبورید به بقیه اعتماد کنید. اگر نکنید کارتان پیش نخواهد رفت. اعتماد کنید ولی همیشه یک راه برگشت برای خود باز بگذارید.

اعتماد به  کار: باور داشته باشید که در حال انجام بهترین کار ممکن با شرایط موجود هستید. اگر این اعتماد را نداشته باشید کارتان پیش نخواهد رفت. و به تبصره با شرایط موجود توجه کنید. بهترین کار با شرایط موجود الزاماً بهترین کار دنیا نیست!

در قسمت بعد آقای امانی مدیر صندوق سرمایه‌گذاری شریف روی سن آمدند و در مورد صندوق‌های خطرپذیر و شیوه‌های سرمایه‌گذاری صحبت کردند.

Business Cafe-Amani

ایشان گفتند که صنعت VC در ایران خیلی نوپا و تازه است و VC ها به این راحتی مشارکت نمی‌کنند و معمولاً با طرح‌هایی کار می‌کنند که مصرف‌کننده نهایی دارد .در طرح‌های صنعتی پس از شکست حداقل ماشین‌آلات وجود دارد و می‌تواند قسمتی از سرمایه را برگرداند اما در طرح‌های آی تی در صورت شکست هیچ‌چیز باقی نمی‌ماند  و این کار را برای سرمایه‌گذاری در بخش آی تی سخت می‌کند.

سپس جلسه وارد زمان استراحت شد و میهمانان به برقراری ارتباطات در این بین پرداختند و صحبت‌ها و درد دل‌ها و ارتباطات آن‌قدر گرم شده بود که میهمانان به سختی برای قسمت بعد دوباره به سالن بازگشتند.

در بخش دوم برنامه  پانل کافه با حضور آقای محمد شکرچیان مدیرعامل زیرمجموعه شرکت‌های مروا، آقای آرش برهمند سردبیر مجله پیوست و فعال رسانه‌های آی تی، آقای محمود کریمی تهیه‌کننده و فعال حوزه خلاقیت و نوآوری در کسب‌وکار، آقای امانی مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری شریف و با اجرای مهدی سروری مجری تلویزیون برگزار شد.سؤالات بیشتر در مورد شیوه‌های جذب سرمایه از میهمانان پانل پرسیده شد و آن‌ها تلاش کردند نکات و تجربیات خود را به پرسشگران منتقل کنند.

Business Cafe-Panel

ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم بابت این ایده و جمع کردن این افراد آگاه و مباحث کاربردی و جدید مطروحه باید یادآور شویم که حوزه کسب‌وکار به‌خصوص رسانه‌های دیجیتال به رویدادهایی مانند این بیش از این‌ها نیازمند است و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و صاحبین ایده و فعالین حوزه از انواع هم‌افزایی‌های این حوزه باید در راستای بهبود دسته‌جمعی فضای کسب‌وکار استفاده کنند. به امید افزایش سطح آگاهی در جامعه تشنه کارآفرینی امروز ما.


http://www.businesstrend.ir/1393/06/29/%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%87-%DA%A9%D8%B3%D8%A8%E2%80%8C%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D8%9F/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد